Międzynarodowy Tydzień Języka Ojczystego „STOP WULGARYZMOM”

Dbaj o język i mów poprawnie, ładnie, wyraźnie oraz dokładnie, bo kto nie ćwiczy często języka, ten się w mówieniu potem potyka”.

Ideą obchodzonego Międzynarodowego Tygodnia Języka Ojczystego było zwrócenie uwagi na czystość i piękno polskiej mowy, która nie potrzebuje wulgaryzmów, by trafnie wyrażać emocje.

W dzisiejszym świecie coraz większe znaczenie znajdują wulgaryzmy wplatane w codzienne wypowiedzi. Szczególnie zainteresowani są najmłodsi, nieznający wagi danych słów, lecz używający ich w myśl bycia „dorosłymi” ludźmi. Słowa te często słyszane stały się powszednimi zwrotami, którymi staramy się wyrazić nasze emocje. Aby przeciwdziałać tym nawykom nasi nauczyciele zorganizowali w tym dniu wiele wydarzeń, w których każdy uczeń miał możliwość aktywnie uczestniczyć. Rozpoczynając tak ważne przedsięwzięcie uczniowie wysłuchali prelekcji na temat: „STOP WULGARYZMOM”. Mówienie w sposób wulgarny należy do zachowań niezgodnych z przyjętą normą obyczajową i językową. Międzynarodowy Tydzień Języka Ojczystego stanowił dobrą okazję do promowania kultury języka, czyli zachowań językowych zgodnych z obowiązującymi zasadami języka polskiego. Dodatkowo na korytarzach zostały zamieszczone gazetki informujące o znaczeniu tego szczególnego dnia, ciekawostki oraz łamańce językowe. Wierszyki przepełnione trudnymi do wyartykułowania słowami cieszyły się ogromnym zainteresowaniem uczniów. Podczas zajęć świetlicowych, młodzi użytkownicy języka polskiego wykonali plakat zachęcający do dbania o kulturę „STOP WULGARYZMOWI, DAJ ODPOCZĄĆ JĘZYKOWI”! Uczniowie klas IV-VII uczestniczyli w zajęciach na temat hejtu i cyberprzemocy. Każdy mógł wyciągnąć własne wnioski oraz zastanowić się czy również nie posiada złego nawyku używania wulgaryzmów. Dzień ten był też okazją do świetnej zabawy i ćwiczenia dykcji, bowiem chętni uczniowie zmagali się z łamańcami językowymi. Zdania: W Szczebrzeszynie chrząszcz brzmi w trzcinie, Czy tata czyta cytaty z Tacyta są nie do wymówienia dla obcokrajowców. Te językowe łamigłówki należą do wyjątkowych, ponieważ nasz język ojczysty zajmuje wysokie miejsce w rankingach najtrudniejszych języków świata. Frazy te także nam sprawiają trudności.  Klasa II wzięła udział w historycznej podróży i odkrywała, jak powstają języki. Najpierw szukali odpowiedzi na pytanie „jak rozmawiali ze sobą jaskiniowcy?”, by dowiedzieć się do czego właściwie służy język. Wcielali się w rolę człowieka prehistorycznego, żeby spróbować komunikować się za pomocą gestów. Następnie obejrzeli krótki film, w którym omówione zostały różne teorie naukowe na temat powstawania języków. Nie lada wyzwanie okazało się stworzenie nowego sposobu komunikowania się. Wszystkich języków na świecie jest 5-7 tys., ale dzieci dowiedziały się, że tak naprawdę najważniejsza jest chęć porozumienia z drugim człowiekiem, wtedy bariera językowa staje się niezauważalna. W klasie I uczniowie musieli zmierzyć się z escape roomem, w którym tematem przewodnim oczywiście był język ojczysty. Była to zabawa, w czasie której dzieci wcielały się w badacza, który w najstarszych polskich górach odkrył zalążek pradawnej cywilizacji. Po drodze musiały odczytywać tajemnicze znaki na ścianach jaskiń. Zadania do rozwiązania dotyczyły wyjątkowych form, jakie odnajdujemy w polszczyźnie (liter, wyjątków ortograficznych,).  Z kolei na zajęciach  rozwijających kompetencje emocjonalno-społeczne uczniowie podjęli się wykonania następujących zadań: przysłowie prawdę ci powie, łamańce językowe oraz wykreślanki.

Miejmy nadzieję, że wszystkie te wydarzenia, które miały miejsce utwierdziły wszystkich w przekonaniu, że warto znać język polski – ten współczesny oraz pielęgnować poprawność naszej mowy. Słynne słowa Ludwiga Wittgensteina „Granice mego języka oznaczają granice mego świata” pokazują jak bardzo ważne jest ciągłe rozwijanie własnego języka. 

Autor: Małgorzata Rutkowska