Chemia z TIK
Konspekt zajęć z chemii na temat właściwości alkoholi - z wykorzystaniem narzędzi TIK.
Temat lekcji: Porównanie właściwości alkoholi.
Cele nauczania: Omówienie zmian właściwości alkoholi w zależności od długości łańcucha węglowego. Zapisywanie równań reakcji spalania alkoholi.
Wymagania ogólne:
Uczeń: pozyskuje i przetwarza informacje z różnorodnych źródeł z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnych; wskazuje na związek między właściwościami substancji a ich budową chemiczną;
Wymagania szczegółowe:
Uczeń: pisze wzory sumaryczne... alkoholi monohydroksylowych o łańcuchach prostych zawierających do pięciu atomów węgla w cząsteczce; zapisuje równania reakcji spalania metanolu i etanolu.
Metody:
praca z książka,
pogadanka,
pokaz,
praca w grupach,
gra dydaktyczna.
Materiały i środki dydaktyczne:
podręcznik dla klasy ósmej szkoły podstawowej- Chemia Nowej Ery, zeszyt ćwiczeń dla klasy ósmej szkoły podstawowej-Chemia Nowej Ery, projektor multimedialny, laptop, telefony z dostępem do Internetu, gra dydaktyczna.
Przebieg lekcji:
Część nawiązująca:
- Czynności organizacyjno-porządkowe.
- Przypomnienie wiadomości o alkoholach monohydroksylowych.
- Nauczyciel zadaje pytania: Proszę podać nazwy systematyczne pierwszych pięciu alkoholi z szeregu homologicznego alkoholi. Jak zapisać wzór ogólny alkoholi? Co nazywamy spalaniem całkowitym i niecałkowitym węglowodorów?
Uczniowie odpowiadają. Nauczyciel koryguje odpowiedzi uczniów.
Część właściwa:
- Nauczyciel podaje temat lekcji, cele nauczania i kryteria sukcesu.
- Nauczyciel prosi uczniów o podzielenie się na grupy, włączenie telefonów i podaje kod do filmu na stronie docwiczenia.pl
- Po oglądnięciu doświadczenia, nauczyciel zadaje pytanie: Jakie właściwości ma alkohol etylowy? Uczniowie odpowiadają.
- Nauczyciel prosi uczniów o otwarcie podręcznika na stronie 154 i zapoznanie się z tabelą 12. Nauczyciel wspólnie z uczniami analizuje zawarte w tabeli informacje o zależności między liczbą atomów węgla w cząsteczce alkoholu a stanem skupienia alkoholu i właściwościach.
- Uczniowie rozwiązują zadania 22 i 26 z zeszytu ćwiczeń ze strony 86 i 87. Nauczyciel kontroluje, udziela wskazówek i sprawdza poprawność odpowiedzi.
- Uczniowie przy pomocy nauczyciela formułują wnioski dotyczące zależności między długością łańcucha węglowego w cząsteczkach alkoholi a właściwościami i zapisują je do zeszytu.
- Nauczyciel: Produkty spalania alkoholi, podobnie jak w przypadku węglowodorów, zależą od ilości dostarczonego tlenu. Alkohole również ulegają reakcjom spalania całkowitego i niecałkowitego.
- Nauczyciel prosi uczniów o wykonanie zadania 1 ze strony 156 z podręcznika.
Część podsumowująca:
- Nauczyciel prosi uczniów o włączenie telefonów i wyświetla na tablicy kod gry dydaktycznej na stronie quizizz.com.
Adres gry: https://tiny.pl/tgwgq - Uczniowie rozwiązują test.
- Nauczyciel przekazuje uczniom swoje obserwacje dotyczące ich aktywności na lekcji i ocenia ich pracę.
- Zadanie domowe: zadania 23 i 24 ze strony 86 z zeszytu ćwiczeń, 25 dla chętnych.