Chemia z TIK

Konspekt zajęć z chemii na temat właściwości alkoholi - z wykorzystaniem narzędzi TIK.

Temat lekcji: Porównanie właściwości alkoholi.

Cele nauczania: Omówienie zmian właściwości alkoholi w zależności od długości łańcucha węglowego. Zapisywanie równań reakcji spalania alkoholi.

Wymagania ogólne:

Uczeń:  pozyskuje i przetwarza informacje z różnorodnych źródeł z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnych; wskazuje na związek między właściwościami substancji a ich budową chemiczną;

Wymagania szczegółowe:

Uczeń: pisze wzory sumaryczne... alkoholi monohydroksylowych o łańcuchach prostych zawierających do pięciu atomów węgla w cząsteczce; zapisuje równania reakcji spalania metanolu i etanolu.

Metody:

praca z książka,

pogadanka,

pokaz,

praca w grupach,

gra dydaktyczna.

Materiały i środki dydaktyczne:

podręcznik dla klasy ósmej szkoły podstawowej- Chemia Nowej Ery,  zeszyt ćwiczeń dla klasy ósmej szkoły podstawowej-Chemia Nowej Ery, projektor multimedialny, laptop, telefony z dostępem do Internetu, gra dydaktyczna.

Przebieg lekcji:

Część nawiązująca:

  1. Czynności organizacyjno-porządkowe.
  2. Przypomnienie wiadomości o alkoholach monohydroksylowych.
  3. Nauczyciel zadaje pytania: Proszę podać nazwy systematyczne pierwszych pięciu alkoholi z szeregu homologicznego alkoholi. Jak zapisać wzór ogólny alkoholi? Co nazywamy spalaniem całkowitym i niecałkowitym węglowodorów?

             Uczniowie odpowiadają. Nauczyciel koryguje odpowiedzi uczniów.

Część właściwa:

  1. Nauczyciel podaje temat lekcji, cele nauczania i kryteria sukcesu.
  2. Nauczyciel prosi uczniów o podzielenie się na grupy, włączenie telefonów i podaje kod do filmu na stronie docwiczenia.pl
  3.  Po oglądnięciu doświadczenia, nauczyciel zadaje pytanie: Jakie właściwości ma alkohol etylowy? Uczniowie odpowiadają.
  4. Nauczyciel prosi uczniów o otwarcie podręcznika na stronie 154 i zapoznanie się z tabelą 12. Nauczyciel wspólnie z uczniami analizuje zawarte w tabeli informacje o zależności między liczbą atomów węgla w cząsteczce alkoholu a stanem skupienia alkoholu i właściwościach.
  5. Uczniowie rozwiązują zadania 22 i 26 z zeszytu ćwiczeń ze strony 86 i 87. Nauczyciel kontroluje, udziela wskazówek i sprawdza poprawność odpowiedzi.
  6. Uczniowie przy pomocy nauczyciela formułują wnioski dotyczące zależności między długością łańcucha węglowego w cząsteczkach alkoholi a właściwościami i zapisują je do zeszytu.
  7. Nauczyciel: Produkty spalania alkoholi, podobnie jak w przypadku węglowodorów, zależą od ilości dostarczonego tlenu. Alkohole również ulegają reakcjom spalania całkowitego i niecałkowitego.
  8. Nauczyciel prosi uczniów o wykonanie zadania 1 ze strony 156 z podręcznika.

Część podsumowująca:

  1. Nauczyciel prosi uczniów o włączenie telefonów i wyświetla na tablicy kod gry dydaktycznej na stronie  quizizz.com.
    Adres gry:  https://tiny.pl/tgwgq
  2. Uczniowie rozwiązują test.
  3. Nauczyciel przekazuje uczniom swoje obserwacje dotyczące ich aktywności na lekcji i ocenia ich pracę.
  4. Zadanie domowe: zadania 23 i 24 ze strony 86 z zeszytu ćwiczeń, 25 dla chętnych.

 

 

 

Autor: Edyta Maciurzyńska